Recensie: Saving Schrödinger’s Cat van Mark Jenkins

Wat zou jij in het verleden veranderen om het milieu in de toekomst te redden? Is het genoeg om Schrödingers kat te redden? Ontdek het in Saving Schrödinger’s Cat van Mark Jenkins.

Locatie: 1920 post-apocalyptisch Londen, Engeland

Saving Schrödinger's Cat synopsis

In the 25th century, deep under the Earth’s shattered surface, the dying remnants of humankind live in a dwindling Colony devoid of Nature and are desperate for a way to change the past.

Humanity’s future rests on the unlikely shoulders of Proteus. Born with a unique genetic mutation, scientists discover that he is the only one capable of surviving the ravages of time-travel. After decades of preparation, Proteus is sent backwards to early 20th century London to disrupt the science that ultimately led to nuclear weapons … but Time doesn’t want the past to change and it pushes back.

3/5

Het hoofdpersonage, Proteus, leeft onder de oppervlakte in de 25ste eeuw. In zijn tijdlijn is het milieu niet meer te redden en de enige oplossing lijkt te zijn iemand terug in de tijd te sturen om het werk van Ernest Rutherford te verstoren, zodat bepaalde technologische ontdekkingen hun tijdlijn missen en te laat worden ontdekt voor de historische gebeurtenissen waarin ze werden gebruikt. Maar er is één groot probleem: is het wel mogelijk om de toekomst die zijn heden is, te veranderen? Als hij te hard duwt, duwt de tijd zelf terug om overtreding onmogelijk te maken, met ongewenste ongelukken tot gevolg.

Hoe zou jij Schrödingers kat redden?

Natuur boven de mens

De gedachten van de verteller worden op een zeer heldere manier verwoord, waardoor er nauwelijks ruimte is voor de lezer om na te denken over de concepten die in het verhaal aanwezig zijn. Hoewel dit misschien prima is voor veel lezers, werkt het niet goed voor het type lezer dat ik ben. De manier waarop de verteller zijn levenstaak benadert past wel bij zijn opvoeding en opleiding, dus de karakterisering is goed. Als de persoon die teruggestuurd wordt naar het verleden meer gefascineerd zou zijn geweest door de nabijheid van grote namen uit het verleden, had de vertelling levendiger kunnen zijn. Er zijn twee dingen die Proteus wel fascineren, namelijk de natuur en de vrouw die hij in het verleden ontmoet, maar zijn gevoelens worden eerder beschreven dan dat ze voor je gaan leven.

Tegentijds

Saving Schrödinger’s Cat richt zich minder op wetenschap en tijdsfilosofie en ethiek dan ik had verwacht na het lezen van de flaptekst en de titel. Ik had liever gezien dat de plot een andere richting was uitgegaan, namelijk een meer filosofische met meer woorden gewijd aan het concept van tijd-weerstand, want dat is het aspect dat me het meest boeide in dit boek. Het leek er echter op dat het verzet zich vooral afspeelde in de vorm van spionage-actie met slechts een kleine rol voor de natuur. De plot maakte dat ik minder van het boek genoot, maar het is heel goed mogelijk dat Saving Schrödinger’s Cat erin slaagt om lezers met andere verwachtingen en interesses te boeien.

Ongeacht de verwachtingen van lezers: dit boek was niet snel of mysterieus genoeg om een mysterie/thriller te zijn, en ook niet wetenschappelijk genoeg om de belofte van de intrigerende titel waar te maken. De auteur probeerde te veel dingen tegelijk te doen. Als er minder aandacht was geweest voor spionnen en het tijdreizen, zou het boek het beter hebben gedaan als historische fictie.

Koop Saving Schrödinger’s Cat via Bol.com of Amazon.

Titel: Saving Schrödinger’s Cat
Auteur: Mark Jenkins
Uitgever: Mark Jenkins Books
Pagina’s: 300
ISBN (13): 9781735206134
Publicatiedatum: 1 november 2021

Over de auteur

Mark Jenkins is een Brits-Amerikaanse auteur van speculatieve fictie – voornamelijk sci-fi, thrillers, en historische fictie. Hij is arts en levenslange zoeker naar kennis, die graag de diepte in duikt. Mark verkent een nieuw onderwerp in een boek net zo enthousiast als dat hij de uitdaging aangaat om stratovolkanen met gletsjers te beklimmen – en laat deze momenten van ontdekking in zijn fictieve werken terugkomen. Hij is de auteur van Klickitat – and other stories (bergbeklimmers fictie), en de roman, Saving Schrödinger’s Cat (Sci-fi/tijdreizen/historische fictie – Herfst 2021).

Mark is een fervent fietser, open water zwemmer, en bewonderaar van zeehonden. Hij woont momenteel in de Pacific Northwest waar hij en zijn vrouw, Joanna, genieten van wandelen, klimmen, stand-up paddle boarding (als Mark overeind kan blijven), fotografie, en rustige wandelingen in de natuur.

Met dank aan Mark Jenkins Books en NetGalley voor een digitale ARC van deze roman in ruil voor een eerlijke recensie.