Recensie: Astral Season, Beastly Season van Tahi Saihate

Astral Season, Beastly Season van Tahi Saihate is een verhaal over adoratie en objectificatie. Hoe groei je op als een ster in plaats van een beest?

Locatie: Tokyo, met korte uitstapjes naar Kyoto en Osaka

Astral Season, Beastly Season synopsis

Astral Season, Beastly Season is the debut novel by Japanese writer Tahi Saihate. The story follows Morishita and Yamashiro, two high-school boys approaching the age in life when they must choose what kind of people they want to be. When their favourite J-pop idol kills and dismembers her boyfriend, Morishita and Yamashiro unite to convince the police that their idol’s act was in fact by them. This thrilling novel is a meditation on belonging, the objectification of young popstars, and teenage alienation.

4/5
Wanneer je ouder wordt, ontdek je wie je bent. Het is vaak niet zo simpel als iets goed of fout doen en de meeste mensen zijn niet puur goed of slecht. Er zijn veel nuances en Tahi Saihate heeft die goed weergegeven. Wat iemand voor anderen betekent, is niet hetzelfde als wat die persoon voor jou betekent. Wat doe je met je gevoelens in zo’n situatie?

Het verhaal begint als een luchtig verhaal over adoratie en obsessie, maar krijgt al snel een donker randje. Een kleine impressie van de sfeer via een citaat uit het tweede verhaal: “My empty, dried-out organs gurgled and swayed on the chair. That was my heart’s attempt at beating. My best attempt at living.”

Ik hou van je omdat...

De jongens zijn grote fans van een idool in een J-pop groep. Hun redenen om die persoon te steunen zijn anders dan je zou verwachten. Ze vinden haar leuk omdat ze haar best doet. Er zit wat wishful thinking in het feit dat het genoeg is om nergens goed in te zijn, maar wel hard te werken. De moeite die ze doen om haar te beschermen is niet ongeloofwaardig, zeker niet als je ooit geobsedeerde fans hebt gezien. Zo niet, bezoek dan eens een fanshop van een J-pop groep in Tokyo om het in het echt te ervaren.

Het eerste verhaal is gericht aan het idool. Als je dit verhaal leest, houd dan in gedachten dat de ‘jij’ het idool is, en niet de persoon tegen wie de verteller praat of de lezer. Dit kan af en toe verwarrend zijn. De opmaak helpt niet altijd, want ook al wordt het dialoog anders opgemaakt voor de verteller, toch associeer je de ‘jij’ soms onbewust met iemand anders. In zekere zin reikt de verering daardoor verder dan het boek zelf.

Objectificatie

Astral Season, Beasly Season gaat over jongeren die opgroeien tot ofwel een beest ofwel een ster. Twee termen die meer betekenis hebben dan je zou denken voordat je aan dit boek begint. De sterke verbanden tussen het wereldwijde idool en het populaire kind in de klas, en tussen de anonieme fan en het onzichtbare kind in de klas hebben me aan het denken gezet. Ik zal dit boek waarschijnlijk herlezen om de gedachten die ik tijdens het lezen had verder te verkennen.

Het is vanwege dit soort verbanden dat Astral Season, Beastly Season schittert, zelfs in het donker van de nacht. Een goed geschreven boek en een goede vertaling. Elk personage dient een doel. De morele strijd is levensecht, vaak meer voor de lezer dan voor de personages.

Bestel Astral Season, Beastly Season via Bol.com of Amazon.

Titel: Astral Season, Beastly Season
Auteur: Tahi Saihate
Vertaler: Kalau Almony
Uitgever: Honford Star
Pagina’s: 144
ISBN (13): 9781916277106
Publicatiedatum: 15 januari 2021

Over de auteur en de vertaler

Tahi Saihate is een jonge, multigetalenteerde schrijver die haar eerste uitstapje naar fictie maakte met Astral Season, Beastly Season. Ze ontving tal van prijzen, waaronder de Gendaishi Techo Prijs voor Poëzie en de Nakahara Chūya Prijs. Haar schrijven is de inspiratie geweest voor een film, een rocksong, en een tentoonstelling in 2018 van verschillende prominente kunstenaars in het OTA Art Museum and Library. In 2019 had Tahi een tentoonstelling van haar eigen visuele kunstwerken in het Yokohama Museum of Art.

Kalau Almony is geboren en getogen in Kailua, Hawaii. Hij vertaalde eerder twee romans van Fuminori Nakamura en een verhaal van Nao-cola Yamazaki. Kalau behaalde zijn BA in Vergelijkende Literatuur aan Brown University en zijn MA in Oost-Aziatische Talen en Literatuur aan de Universiteit van Hawaii Manoa.