Recensie: Zeg maar Agaath van Margôt Ros en Jeroen Kleijne

De feelgoodroman Zeg maar Agaath van Margôt Ros en Jeroen Kleijne gaat over hoe twee enorm verschillende mensen het leven van de ander kunnen verrijken.

Zeg maar Agaath synopsis

Na het overlijden van haar man besluit Agaath (78) haar villa in Amsterdam-Zuid te ontruimen, onder toeziend oog van kaketoe De Generaal. Dankzij een advertentie in de supermarkt krijgt ze hulp van vakkenvuller Karim (18), die nog geen idee heeft wat hij wil met zijn leven. Samen slaan ze nieuwe wegen in. Hij laat haar kennismaken met hiphop, zij leert hem Arabisch. Dan stuit Karim op een stapel oude liefdesbrieven. Wie is die mysterieuze man die Agaath zo aanbad? En kan Karim haar helpen haar grote liefde op te sporen?

4/5

Ik zie het zo voor me, hoe Agaath die jongens van het buurthuis met hun hiphop uitfoetert. Agaath is je stereotype vrouw van rond de 80. Eentje van de oude stempel. Met haar vooroordelen heeft ze geen slechte bedoelingen, ze weet gewoon niet beter. In deze feelgoodroman komt ze dichter tot zichzelf en vindt ze de ik die ze lang en diep heeft weggestopt.

Het boek staat vol met komische scènes, zoals een waarin ze politieagenten wijsmaakt dat ze een surfplank komt ophalen. Wat ze doet en zegt kan allemaal net niet, maar ik bewonder hoe ze weer durft te leven. Tussen haar en Karim groeit een bijzondere band, waarbij de een het leven van de ander verrijkt. Ze durven elkaar aan te spreken op dingen die niet kunnen of momenten waarop ze meer durf zouden moeten tonen.

Gedachten

Deze keer een korte recensie: wanneer ik een feelgood boek lees, worden mijn gedachten dusdanig gesust dat ik weinig nadenk. Er waren geen dingen waar ik tegenaan liep: er gebeurde genoeg en meerdere scènes brachten een glimlach op mijn lippen. Agaath en Karim zijn een fijne mix van verschillende levensfases, achtergronden en opvattingen. De net zo stereotype cast eromheen mag er ook zijn.

Zeg maar Agaath is een boek dat je – voordat je het doorhebt – zomaar in één ruk zou kunnen uitlezen. Een boek dat bij vrijwel elke gemoedstoestand past. Niet diepgaand, gewoon goed vermaak.

Koop Zeg maar Agaath via Bol.com of Amazon.

Titel: Zeg maar Agaath
Auteur: Margôt Ros en Jeroen Kleijne
Taal: Nederlands
Uitgever: Nijgh & Van Ditmar
Pagina’s: 256
ISBN (13): 9789038810829
Publicatiedatum: 17 mei 2022

Over de auteur

Margôt Ros (Eindhoven, 1965) volgde de Akademie voor Kleinkunst. Daarna speelde ze talloze rollen in theatervoorstellingen, films en televisieseries. Samen met Maike Meijer maakte en speelde ze de absurdistische comedyserie Toren C. In 2020 schreef ze samen met haar partner Jeroen het boek Hersenschorsing.

Jeroen Kleijne (Amsterdam, 1965) studeerde Culturele Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Hij werkt sinds 1993 als freelance journalist en auteur. Hij schreef eerder De draad weer oppakken (2017) en Hersenschorsing (2020), dat laatste boek samen met Margôt Ros. In 2021 schreef hij de biografie Smeekens, met schaatser Jan Smeekens als co-auteur.

Zeg maar Agaath is een van de boeken die ik als jurylid van de Hebban Debuutprijs 2023 heb gelezen.