Recensie: Launch Something! van Bae Myung-hoon

Van het aanvallen van een Pac-Man pizzamaan met papieren ruimteschepen tot communicatiestiltes overbruggen en het lanceren van satellieten: Launch Something! van Bae Myung-hoon.

Launch Something! synopsis

Earth is experiencing a sweltering heatwave caused by a second “sun” – a shining object in the sky that either looks like Pac-Man or a pizza missing a slice, depending on who you ask. As this object increases in size and risks making Earth uninhabitable, the Korean government decides it has to do its part and help the US-led Allied Space Force. Launch Something! is a sci-fi novel about a Korean Space Force that contains his quirky brand of political satire.

3/5

Met het titelverhaal Launch Something! gaat het boek goed van start met discussies over hoe je een Pac-Man pizza kunt aanvallen met origami ruimteschepen. Maar laat je niet misleiden: het eerste verhaal gaat over het doorvoeren van je agenda en het manipuleren van de publieke opinie. Opmerkingen over de maatschappij gaan schuil achter de grappige elementen die onderwerpen introduceren. Enkele voorbeelden zijn de Pac-Man die verantwoordelijk is voor de opwarming van de aarde en hoe een individu met status in god-modus geprojecteerd wordt op een muur.

Op grote hoogte

Terwijl het eerste verhaal in het boek nieuw en spannend aanvoelde, gaat het vanaf daar bergafwaarts. De meeste gesprekken zijn een uitdaging om door te komen. De basketbalwedstrijd in het tweede verhaal zit vol dubbele betekenissen die je niet weten te verrassen. Hierdoor heb je geen onverwachte wendingen die voor dynamiek kunnen zorgen. Voor mij voelt het alsof de eerste vijf verhalen, inclusief de karakterbeschrijvingen aan het begin, een voorbereiding zijn op het echte verhaal dat zich in de laatste vier hoofdstukken afspeelt.

In het derde en vierde verhaal speelt een lid van een k-pop boyband die zijn militaire dienst vervult een rol: een thema dat de potentie heeft om een lezer te boeien. Toch ben je als lezer nog steeds aan het wachten totdat er wat gebeurt. De laatste paragraaf van het vierde verhaal suggereert eindelijk een toekomstig conflict. Stel je mijn lach voor bij het zien van de titel van het vijfde verhaal: Strict but Flexible: de starheid en logheid van de militaire organisatie wordt perfect geïllustreerd door de schrijfstijl.

AI down-to-earth

Het zesde verhaal, Throwing Away a Stuffed Bear, markeert een overgang naar een meer spacey/sci fi inhoud. Ik vond het leuk om na te denken over de uitdaging van het optimaal timen van een uitzending om beter om te gaan met de afstand tussen Mars & Aarde op verschillende tijden, en hoe het bestaan van een baan als interplanetair communicatieofficier een markt kan doen ontstaan voor korte filmpjes die communicatievertragingen kunnen overbruggen. Bovendien ben ik altijd in voor persoonlijk drama over een teddybeer.

De overige verhalen zorgen er eindelijk voor dat ik wil weten wat er verder gebeurt. We zien wat actie. Maar zoals voorheen is de uitkomst voorspelbaar. Ik had nooit gedacht dat de beschrijving van een gevecht in de ruimte hetzelfde gevoel zou geven als de beschrijving van een basketbalwedstrijd. Is dit boek te ‘down-to-earth’ om tot je verbeelding te spreken?

Aanbeveling

Je zou zeggen dat verhalen over een space force basis in potentie spannender zijn dan verhalen die zich in een toren afspelen, maar de laatste bleek de uniekere setting. Misschien waren mijn verwachtingen voor Launch Something! te hoog. Dus helaas moet mijn aanbeveling voor dit boek zijn: sla het over en lees in plaats daarvan Tower.

Koop Launch Something! via Amazon (ebook en paperback) of Bol.com (alleen ebook).

Titel: Launch Something!
Auteur: Bae Myung-hoon
Vertaler (uit het Koreaans): Stella Kim
Taal: Engels
Uitgever: Honford Star
Pagina’s: 368
ISBN (13): 9781739822545
Publicatiedatum: 17 oktober 2022

Over de auteur en vertaler

Bae Myung-hoon is een van de populairste sciencefictionschrijvers in Zuid-Korea. Veel van zijn werk kan worden gezien als politieke satire, en hij heeft zowel sciencefiction- als traditionele literaire prijzen ontvangen. Zijn roman Tower werd ook gepubliceerd door Honford Star.

Stella Kim is een Koreaans-Amerikaanse vertaalster, momenteel gevestigd in Korea. Haar vertalingen zijn verschenen in ASIA, Asia Literary Review, Asymptote Journal en Korean Literature Now. Launch Something! is haar eerste vertaling van een complete roman.