Recensie van Witch Bottle van Tom Fletcher

Witch Bottle van Tom Fletcher is een alledaags verhaal met geesten, een reus en een heks. En natuurlijk een melkboer.

Locatie: in de buurt van de A595 in Cumbria in het Verenigd Koninkrijk

Witch Bottle synopsis

Daniel once had a baby brother, but he died, a long time ago now. And he had a wife and a daughter, but that didn’t work out, so now he’s alone. The easy monotony of his job as a milkman in the remote northwest of England demands nothing from him other than dealing with unreasonable customer demands and the vagaries of his enigmatic boss.

But things are changing. Daniel’s started having nightmares, seeing things that can’t possibly be there – like the naked, emaciated giant with a black bag over its head which is so real he swears he could touch it . . . if he dared.

It’s not just at night bad things are happening, either, or just to him. Shaken and unnerved, he opens up to a local witch. She can’t discern the origins of his haunting, but she can provide him with a protective ward – a witch bottle – if, in return, he will deliver her products on his rounds.

But not everyone’s happy to find people meddling with witch bottles. Things are about to get very unpleasant . . .

3/5
Hoe een klein gebaar als chatten met een eenzaam persoon iemands dag kan opfleuren. Als je de ander de kans geeft om over zijn of haar problemen te praten, kun je zelfs helpen de afstand te overbruggen tussen de amuletmaker en degene die ’s nachts ongewenst bovennatuurlijk bezoek ontvangt. In die zin draagt melkboer Daniel meer bij aan de wereld dan degenen die een oogje dichtknijpen bij alle vreselijke dingen die in de wereld gebeuren.

De openingsscène wekt mijn interesse meteen: wat is hier aan de hand? Waar kan ik een raam openen om naar die reus te kijken? Het is de perfecte teaser voor wat later in het boek komt. De reus (monster) heeft ook een meer symbolische rol in het verhaal. Ervaringen uit het verleden kunnen lang bij je blijven en je van binnenuit opeten, totdat ze het ergste in jou en je omgeving naar boven brengen. Wie is het eigenlijke monster, de reus of de mens?

Bij elk hoofdstuk lees je over een ander deel van Daniels leven, of het nu een verhaal uit het verleden is, de introductie van een kennis, of een voortzetting van het heden. Het nu is het meest interessante, want hier wonen de reus en de heks. Al deze herinneringen uit het verleden dienen een doel, maar zorgen voor een langzame eerste helft van het boek. Dan doet de Witch Bottle uit het niets zijn intrede. Er is iets aan de hand in Cumbria, en op pagina 100 weet jij het en weten zij het.
Elk hoofdstuk eindigt met een anticlimactische zin, waarbij alle actie en eventuele verdere gedachten wegvagen, bijna alsof de Witch Bottle een theaterstuk is. Hierdoor voelt het boek meer als een verzameling van anekdotes en ontmoetingen die met elkaar verbonden zijn door de situatie in de omgeving. Witch Bottle van Tom Fletcher is een interessant boek om te lezen, maar niet zo spannend als de synopsis suggereert. Maar wel een “sfeervolle literaire horrorroman”.

Ik weet nog steeds niet zeker of ik het einde wel goed vind. Voor mij voelde het alsof de verhalen en problemen van de bevolking – mijn favoriete deel van het boek – werden gelaten voor wat ze waren ten gunste van de afronding van het grotere verhaal. De ‘klanten’ voelden als echte mensen, terwijl Bean, Ryan en Graham niet zo interessant waren. Kathryns verhaal lijkt ook onafgemaakt, des te meer omdat sommige hoofdstukken vanuit haar perspectief zijn geschreven. Ik had gedacht dat ze meer bovenop de gebeurtenissen zou zitten. Aan de andere kant blijft Daniel tot het einde toe trouw aan zijn persoonlijkheid.

Reserveer jouw exemplaar van Witch Bottle via Bol.com of Amazon (beschikbaar 26 november 2020).

Veel dank aan Quercus Books en NetGalley voor een digitale ARC van deze roman in ruil voor een eerlijke recensie.