Recensie: Rx van Garin Cycholl

Waar begin je om het bloeden van een land te stoppen? Kun je een verschil maken door het land persoon voor persoon (niet) te genezen? Lees meer in Rx van Garin Cycholl.

Locatie: VS

Rx Synopsis

First, do no harm…

A patient comes to you with vague but troubling symptoms. He seems to know a little too much about the odd sickness you’ve seen in other patients lately. You start to wonder what he’s been up to in his chicken coop. Is he growing the next plague? Should you call the FBI? The only problem is that you’re not really a doctor.

Taking on his dead father’s identity, a man becomes intent on practicing medicine in an out of the way town. He watches the nation bubble into a new kind of civil war around him. A con man amidst rumors, homemade bombs, and a developing sense that he has been “made,” Rx wrestles with a distinct American identity—slippery and always in flight. Between a violent “here” and an anxious “there,” a wider, remapped “America” emerges.

4/5

”Where does a healing begin in this land?”

Waar begin je om het bloeden van een land te stoppen? Kun je een verschil maken door het land persoon voor persoon (niet) te genezen?

Doktertje spelen

De verteller groeide op in een gebroken gezin, waar zijn vader de verpleegsters van het ziekenhuis verleidde en zijn moeder uit het zicht was. Na de dood van zijn vader gaat hij op pad om uit te vinden wie hij is – zowel in vergelijking met zijn vader als zonder zijn vader – terwijl hij zich met verouderde boeken inleest over geneeskunde. Hij neemt de identiteit aan van zijn vader en doet zich voor als dokter in een klein stadje vol excentrieke maar normale en niet erg sympathieke mensen, waaronder hijzelf.

Ondanks dat hij er niet voor opgeleid is, en ook geen opleiding nastreeft of effectief studeert, doet hij zijn best om geen kwaad te doen en biedt hij een luisterend oor aan zijn patiënten. Hij absorbeert enigszins passief wat er in de wereld om hem heen gebeurt en is nergens erg gepassioneerd over. Hij is verloren zonder vaste woonplaats, beroep en identiteit. “What do you live for, Doctor Rex? Maybe it’s just that we die for something.”

Maak de wereld een klein beetje beter

De wereld om hem heen is een regelrechte puinhoop, met mensen die dood worden gevonden, bomaanslagen en politieke strubbelingen. Verhalen over deze gebeurtenissen worden afgewisseld met verhalen over zijn medische praktijk. Ook de manier waarop zijn dagen worden beschreven illustreert zijn verstoorde leven en wereld. De hoofdstukken zijn kort, en daarin zijn zijn persoonlijke ontmoetingen gestructureerd als de gebeurtenissen om hem heen. Je vraagt je af of zijn impersonatie hem zal helpen iets van zichzelf te maken.

Wat ik zo indrukwekkend aan dit boek vind, is hoe de omstandigheden van de patiënten van de verteller de toestand van het land beginnen te weerspiegelen, een toestand die sterk doet denken aan wat er op dit moment in de echte wereld gebeurt. Als hij zijn patiënten ziet, is het alsof hij naar het nieuws kijkt.

Skaggs op eieren

Alles wat de verteller meemaakt leidt hem langzaam naar een van mijn favoriete scènes: Skaggs op zijn paard. De scènes die de verteller deelt met Blackwater en majoor Skaggs zijn altijd erg vermakelijk. Ongeacht de charme van hun persoonlijkheden, zetten ze je aan het denken over meer dan alleen de meest zichtbare aspecten van het verhaal in Rx, zoals hoe veel mensen hun leven leiden anders is dan gegijzeld zijn. De diepgang van het verhaal neemt toe naarmate het verhaal vordert. Er is geen climax of spannend plot, maar je voelt de controle wegglippen van de personages. De laatste bladzijde van het boek markeert een goed moment om terug te keren naar een leven dat je hoopt te kunnen beïnvloeden. Al is het maar één persoon per keer.

Bekijk Rx via Bol.com of Amazon (beschikbaar 1 februari 2022).

Titel: Rx
Auteur: Garin Cycholl
Taal: Engels
Uitgever: Atmosphere Press
Pagina’s: 364
ISBN (13): 9781639881444
Publicatiedatum: 1 februari 2022

Over de auteur

Garin Cycholl groeide op in het zuidoosten van Illinois en woonde in Miami, het zuiden van Minnesota en Chicago, waar hij de afgelopen twee decennia heeft gewoond. Zijn reeks Illinois gedichten (waaronder Blue Mound to 161, Hostile Witness, The Bonegatherer, en de nog te verschijnen Prairied) onderzoeken geweld, ontheemding, en veranderende ecologieën in de staat gedurende de twintigste eeuw. Zijn recente werk omvat ook de screenplays The Indianan en The Hippodrome, een bewerking van Cyrus Colter’s roman. Rx is Cycholl’s eerste roman.

Met dank aan Atmosphere Press en NetGalley voor een digitaal ARC van deze roman in ruil voor een eerlijke recensie.

Recensie: Rx van Garin Cycholl