The Law of Lines van de Koreaanse auteur Hye-young Pyun is een psychologische roman die zich afspeelt in Seoul. Het verhaal ontrolt zich langzaam tot je volledig begrijpt wat er is gebeurd en waarom.
The Law of Lines synopsis
Winner of several of Korea’s top literary awards, The Law of Lines follows the parallel stories of two young women whose lives are upended by sudden loss. When Se-oh, a recluse still living with her father, returns from an errand to find their house in flames, wrecked by a gas explosion, she is forced back into the world she had tried to escape. The detective investigating the incident tells her that her father caused the explosion to kill himself because of overwhelming debt she knew nothing about, but Se-oh suspects foul play by an aggressive debt collector and sets out on her own investigation, seeking vengeance.
Ki-jeong, a beleaguered high school teacher, receives a phone call that the body of her younger half-sister has just been found. Her sister was a college student she had grown distant from. Though her death, by drowning, is considered a suicide by the police, that doesn’t satisfy Ki-jeong, and she goes to her sister’s university to find out what happened. Her sister’s cell phone reveals a thicket of lies and links to a company that lures students into a virtual pyramid scheme, preying on them and their relationships. One of the contacts in the call log is Se-oh.
Recensie
“What isn’t great about people? Those who say people are the scariest thing in the world only think that way because they themselves do scary things. But people are good. They can talk. And they can listen. They talk to you. They work for you. They bring you your groceries. They’re warm to the touch. And soft and smooth…”
De stille mensen zijn het engst. Maar zoals Su-ho’s moeder zegt: de mens is het beste ter wereld. Dus wat kan een psychologische roman over mensen overtreffen?
Je komt er langzaam achter waarom Se-oh en de andere personages zijn geworden zoals ze zijn. Geen van hen is zo geboren, maar hun situaties hebben ze zo gemaakt. Je begint ze te begrijpen wanneer je leest over wat ze overkomt in Seoul. Hye-young Pyun toont de impact die bepaalde gebeurtenissen kunnen hebben op de loop van je leven: je vangnet en de manier waarop je met deze situaties omgaat kan je maken of breken.
Beide hoofdpersonen worstelen met hun eigen, onafhankelijke identiteit. Bovendien heeft Se-oh moeite om onderscheid te maken tussen verbeelding en echte gebeurtenissen. Er zijn vaak flashbacks in scènes, maar die zijn heel plotseling en kunnen de lezer in verwarring brengen. Deze flashbacks laten wel zien hoe Se-oh en Ki-jeong langzaam geobsedeerd raken na het verlies van iemand die ze eigenlijk niet goed kenden. Maar zolang ze blijven zoeken kunnen ze het afscheid uitstellen… terwijl ze de controle verliezen over wat er van hun leven over is.
Halverwege het boek wordt Ki-jeong’s verhaal helaas achterwege gelaten. Het begin en het einde van The Law of Lines zijn goed, maar het midden is niet erg interessant vanwege de hoeveelheid aan nieuwe personages en gezichtspunten. Hoewel ik het einde leuk vond, had ik het gevoel dat de intrigerende manier waarop ik hoopte dat de twee verhaallijnen bij elkaar zouden komen, ontbrak. Na de belangrijkste ontmoeting van het boek gingen de twee verhaallijnen weer uit elkaar alsof de ontmoeting nooit had plaatsgevonden.
Als je dit boek ziet als verschaffer van inzicht in mensen en de impact die situaties kunnen hebben, dan is dit een interessant boek om te lezen. Het motief van elke personage wordt langzaam duidelijk gemaakt aan de lezer. Lees dit boek echter niet voor de plot: The Law of Lines is geen spannend boek. Drie sterren voor het hele boek, maar vier tot vijf sterren voor de laatste 30 pagina’s!
Vertaald uit het Koreaans door Sora Kim-Russell.
Geïnteresseerd?
Bekijk The Law of Lines via Bol.com.