Recensie van ‘Oregon’ van Jori Stam

In Oregon laat Jori Smit zien hoe het leven ook anders kan lopen: een intrigerend plot dat goed in elkaar zit maar dat aan kracht verliest in de uitvoering.

Oregon synopsis

In Oregon speelt Jori Stam een geraffineerd spel met verbeelding, waan en werkelijkheid. Hij neemt de lezer mee in het hoofd van iemand die tegen de klippen op de controle over zijn leven en omgeving probeert te behouden, met alle gevolgen van dien.

Stijn wordt door zijn goede vriend Philip uitgenodigd om samen af te reizen naar een afgelegen hut in de bossen van het Amerikaanse Oregon. Stijn wil er werken aan zijn debuutroman over een mysterieuze vliegtuigkaper die ooit verdween op dit grondgebied, Philip aan de opvolger van zijn veelgeprezen bestseller. Daar, in die koude, stille omgeving, rijzen bij Stijn langzaam twijfels aan de intenties van zijn reisgenoot.

3/5

Oregon zit knap in elkaar en dat geldt met name voor de laatste dertig pagina’s; het einde leest vlot en is een en al (literaire) actie. Tijdens het laatste deel kun je het boek niet naast je neerleggen. Alles daarvoor voelt echter als een lange, onvermijdelijke inleiding waar je doorheen moet. Je weet dat de hoofdstukken op een bepaalde manier in elkaar steken en in elkaar vervlochten zijn, maar de daadwerkelijke inhoud van die hoofdstukken is niet interessant genoeg. Elke keer dat ik Kirstens naam in de eerste paragraaf van het hoofdstuk zag, had ik de neiging het hoofdstuk te skippen. Ik was al vrij snel Kirsten-moe.

Helaas maakte dat Oregon voor mij een boek dat veel belooft, oppert en start, maar er uiteindelijk weinig mee doet. Elke tien pagina’s dacht ik weer: nu moet het toch gaan aantrekken, nu start de sensatie en word ik verbluft door hoe slim het allemaal in elkaar zit en hoezeer de hints (Kirsten) van belang zijn voor het plot. Jij weet dat er iets speelt en de hoofdpersoon, Stijn, weet het ook, maar de weg naar het einde toe verloopt enorm traag. De spanning die wordt opgebouwd rond de vliegreis en de aankomst in de bossen van Oregon, en de ‘zou het een thriller worden’ gedachte die bij elke vermelding van Cooper naar boven drijft, raak je met elke hoofdstuk die niet over het heden gaat kwijt. De geopperde intrige verliest je interesse; een intrige die overigens alleen in mijn hoofd bestond.

Jori Stam heeft een simpele straight-to-the-point manier van schrijven die vlot leest. Hij levert geen prachtige zinnen die me als quotes zijn bijgebleven, maar er zat snelheid in de eenvoud. De inzet van magisch realisme en de waanideeën haalt het niet bij wat ik zo waardeer van andere schrijvers. De kunst van dit verhaal zit in het concept. Als de opbouw interessanter was geweest, had ik het hoger gewaardeerd.

Met Oregon, dat genomineerd is voor de Hebban Debuutprijs 2020, levert Jori Stam een verhaal met een goed concept en een sterk laatste deel, nadat teveel verloren wordt in het begin en midden van het verhaal. Vanuit mijn enthousiasme over (mijn opvatting) van hoe het verhaal in elkaar steekt, zou ik Oregon vier sterren geven. Vanwege de uitvoering krijgt het er drie, met de vermelding dat ik een volgende boek van deze auteur zeker een kans ga geven.

Oregon is een van de boeken die ik als jurylid van de Hebban Debuutprijs 2020 heb gelezen.

Bekijk Oregon via Bol.com.

Nederlands boek - Jori Stam - Oregon