Recensie: Cursed Bunny van Bora Chung

In de verhalenbundel Cursed Bunny zal Bora Chung je vermaken met alle ongewone dingen die als doodgewoon worden beschouwd.

Locatie: Zuid-Korea

Cursed Bunny synopsis

Cursed Bunny is a genre-defying collection of short stories by Korean author Bora Chung. Blurring the lines between magical realism, horror, and science-fiction, Chung uses elements of the fantastic and surreal to address the very real horrors and cruelties of patriarchy and capitalism in modern society.

Anton Hur’s translation skilfully captures the way Chung’s prose effortlessly glides from being terrifying to wryly humorous. Winner of a PEN/Heim Grant.

4/5

Elk verhaal is anders, maar ze incorporeren het abnormale op dezelfde manier. Sommige verhalen zijn absurd en andere zijn meer werelds, waarbij het ongewone deel uitmaakt van die wereld. En als zodanig is het niet meer dan normaal dat je andere mensen, abnormaliteiten en androïden met respect moet behandelen. Zelfs het ongewone wil geliefd worden. Als je ze niet begrijpt, betekent dat nog niet dat je ze als uitschot kunt behandelen of dat je ze kunt bezitten. Je moet op een redelijke manier met ze omgaan en hun rechten respecteren zelfs als hun sociale status lager is dan de jouwe of als ze minder geld verdienen dan jij.

Veel van de personages hebben iemand nodig die hen kan helpen banden te verbreken. Een band met het leven, maar ook met hebzucht, familieleden, schulden, en vreemde dingen die hen overkomen. Zij die het ongewone accepteren doen gewoon hun ding, terwijl zij die dat niet doen de enigen zijn die worstelen.

Zelfs het ongewone wil geliefd zijn

Het eerste verhaal in de bundel, The Head, gaat over een hoofd dat gemaakt is van wat je in het toilet achterlaat. Een amusant verhaal dat laat zien hoe mensen en dingen die er anders uitzien vanwege die reden worden gemeden. Toch heeft het hoofd zelf daar niet zoveel last van als de verteller, die zich erdoor laat weerhouden om haar eigen leven te leiden.

In onze snel veranderende wereld zijn oude dingen snel verouderd. In Goodbye, My Love is het heel duidelijk dat velen het oneens zijn over wie het recht heeft te beslissen wanneer iets verouderd is. Het is dus belangrijk om ook te geven om hen waarvan je niet verwacht dat ze daarom geven.

De verhalen Scars en Home Sweet Home gaan over buitenstaanders. Als je geen mensen hebt die je steunen, en je bent anders en alleen, zullen mensen bang voor je zijn en proberen je voor hun kar te spannen. Als je naar een andere buurt verhuist, verwachten de bewoners dat je de ongeschreven regels volgt. Turfpolitiek en regelgeving kunnen je makkelijk kapot maken, tenzij je hulp krijgt uit onverwachte hoek.

Onbeheersbaar

De maatschappij houdt van doorsnee gezinnen bestaande uit een moeder, een vader en een kind. Als het beroep van de andere ouders aanvaardbaar is, laten ouders hun kinderen samen spelen. Je hebt een verantwoordelijkheid voor de volgende generatie en als je die niet neemt, kunnen anderen dat op je familie afreageren met een Cursed Bunny: “When we make our cursed fetishes, it’s important that they’re pretty.”

In een normale situatie kan dit al heel moeilijk zijn om mee om te gaan, maar als je een personage bent in een van de verhalen van Bora Chung is het nog uitdagender. In The Embodiment laat de auteur haar fantasie de vrije loop wanneer het hoofdpersonage een zwangerschap ervaart als gevolg van het langdurig slikken van anticonceptiepillen. Natuurlijk gebeurt dit alleen omdat haar lichaam “abnormaal” is, maar wat telt als normaal? Dan gaat ze op zoek naar een vader voor haar kind, want de foetus kan niet goed groeien als er geen vader in beeld is. Hoe heeft de auteur dit allemaal kunnen bedenken? Dit is absurdisme op zijn best, twee van mijn favoriete verhalen.

Geesten en sprookjes

In veel van de verhalen komen geesten voor. The Frozen Finger is erg interessant vanwege de manier waarop de auteur het verhaal vertelt en de personages introduceert. Dit is weer een voorbeeld van wat er gebeurt als je geen rekening houdt met de gevoelens van anderen.

Of de gevoelens van een vos of je eigen kinderen. In Snare leidt hebzucht tot wreedheid. Dit verhaal doet me denken aan een sprookje en niet een van de vrolijkere. Ruler of the Winds and Sands is een ander sprookje over mensen die verblind worden door hebzucht. In dit verhaal komen fantasy en sci fi samen en bewijst Bora Chung dat ze ook deze genres beheerst.

Het laatste verhaal in de bundel, Reunion, voelt speciaal omdat het alle verhalen in essentie lijkt te verbinden. De hoofdpersonen hebben trauma’s opgelopen en weten hoe moeilijk het is om hun extreme kijk op de wereld die daaruit voortkomt te overwinnen. Dit verhaal laat zien hoe kinderen lijden onder de illusies van hun ouders voor wie overleven op de eerste plaats komt. En door die trauma’s herhalen ze eindeloos dat ene moment waarvan ze zeker wisten dat ze nog leefden, zich niet realiserend dat hun leven aan ze voorbijging terwijl ze verstrikt waren in het verleden. Dit geldt voor het verleden, maar ook voor hebzucht, onbegrip en gebrek aan respect.

Conclusie

Cursed Bunny is een fantasierijke verhalenbundel met geesten, zichzelf onderhoudende autonome lichaamsdelen, en bloed dat in goud verandert. Elk verhaal is anders: sommige zijn meer horror en andere zijn meer alledaags met een vleugje van het surrealistische. Ik heb de bundel met plezier gelezen en kan hem zeker aanraden.

Koop Cursed Bunny via Amazon (beschikbaar 15 juli 2021).

Titel: Cursed Bunny
Auteur: Bora Chung
Vertaler: Anton Hur
Uitgever: Honford Star
Pagina’s: 256
ISBN (13): 9781916277182
Publicatiedatum: 15 juli 2021

Over de auteur en vertaler

Bora Chung heeft drie romans en drie verhalenbundels geschreven. Ze heeft een MA in Russische en Oost-Europese gebiedsstudies van Yale University en een PhD in Slavische literatuur van Indiana University. Momenteel doceert ze Russische taal- en letterkunde en science fiction studies aan de Yonsei University en vertaalt ze moderne literaire werken uit het Russisch en Pools in het Koreaans.

Anton Hur is geboren in Stockholm, Zweden. Hij won een PEN Translates award voor Kang Kyeong-ae’s The Underground Village. Hij woont in Seoul.

Recensie: Cursed Bunny van Bora Chung