Recensie van A Witchly Influence van Stephanie Grey

A Witchly Influence van de Amerikaanse auteur Stephanie Grey is vol spirit en humor: een magisch feel-good boek over het inspireren van anderen.

A Witchly Influence synopsis

Fate can show up as anything… As a freshly minted divorcee, witch Carmen Devereaux returns to her hometown in North Carolina. With this decision comes another change in her life: Fate has decided that she is to become an Influencer, someone who guides others onto the path that they were meant to take.

When she’s assigned to Abby Windsor, a young schoolteacher, as well as her own stepbrother, Finn Cleary, she soon encounters several obstacles, including getting stuck in her own past.

A quirky, fun, and lovable cast of characters, including Lenny the Snowman—a grumpy, old snowman who really loves trashy reality shows, especially ones about real housewives, Egbert the Lobbyist Pencil—a pompous pencil who lobbies on magic and loves tasty cuisine, and Muse Siobhan Waters, who is thoughtful and down to earth, help guide and inspire Carmen whenever she gets stuck working on her assignment. Along the way, Carmen learns to influence others…and herself.

3/5

Carmen Devereaux is een heks, maar belangrijker nog, ze is een frisse en energieke verteller. Hoewel ze onlangs van haar man is gescheiden, heeft ze een positieve kijk op het leven. Ook haar vrienden brengen veel leven in het verhaal. Ze gebruiken magie als een gimmick, bijvoorbeeld voor een spontaan avondje uit in Parijs. Het is verfrissend om op deze manier over magie te lezen: als iets dat plezier en vreugde brengt in plaats van een geschenk dat spaarzaam gebruikt moet worden om een evenwicht te bewaren.

Al snel wordt Carmen een Influencer (Muze 2.0). Het is aan haar om anderen naar een beter pad te leiden, maar ze krijgt daar geen richtlijnen voor: ‘Het lot’ is ervan overtuigd dat ze zelf weet wat goed is. Ondertussen neemt een androïde (chiquer dan een robot) haar plaats in op het werk.

Het geeft je een goed gevoel om te lezen over iemand die anderen helpt. A Witchly Influence begint goed. Naarmate het boek vordert, wordt Carmen helaas minder inspirerend en lijkt ze op de een of andere manier niet zo sterk als aan het begin van het boek. Het ontbreekt haar plotseling aan volwassenheid en de weergave van haar karakter voelt inconsequent aan. Ze lijkt niet zozeer een Influencer, maar meer je beste vriendin die naar je luistert en je steunt.

Carmen’s poging tot beïnvloeding is voor mij niet subtiel genoeg en ik voel helemaal geen inspiratie vanuit haar komen; het gevoel blijft binnen het boek (als het al aanwezig is). Hetzelfde geldt voor het einde, dat voelt als een deus ex machina (of heks ex machina). Ik hoopte op een elegantere afsluiting waarbij twee mensen hun vaardigheden combineren om samen hun doelen te bereiken. Dat zou me inspireren.

De dialogen zijn geestig en de voorbeelden van magie zijn leuk om over te lezen. A Witchly Influence van Stephanie Grey is een licht boek dat je zeker de feel-good vibe geeft. De uitwerking van de karakters en het verhaal hadden beter gekund; het verhaal blijft niet hangen nadat je het boek uit hebt, noch zet het je aan tot nadenken of inspireert het je. Uiteindelijk is de waardering van een boek gebaseerd op gevoelens en omdat ik het boek wel met veel plezier heb gelezen, geef ik het drie sterren.

Pre-order A Witchly Influence via Amazon (beschikbaar 1 oktober 2020).

Veel dank aan BHC Press en NetGalley voor een digitale ARC van deze roman in ruil voor een eerlijke recensie.

USA boek - Stephanie Grey - A Witchly Influence