The Disaster Tourist van de Koreaanse auteur Yun Ko-eun is een perfecte mix tussen realiteit en verbeelding die onze kijk op kwesties in de samenleving ter discussie stelt. Een leuk boek over een onderwerp waar veel mensen van houden: reizen.
The Disaster Tourist synopsis
An eco-thriller with a fierce feminist sensibility, The Disaster Tourist engages with the global dialog around climate activism, dark tourism, and the #MeToo movement.
For ten years, Yona has been stuck behind a desk as a coordinator for Jungle, a travel company specializing in vacation packages to destinations devastated by disaster and climate change. Her work life is uneventful until trouble arises in the form of a predatory colleague.
To forestall any disruption of business-as-usual, Jungle makes Yona a proposition: a paid “vacation” to the desert island of Mui. But Yona must pose as a tourist and assess whether Jungle should continue their partnership with the unprofitable destination.
Yona travels to the remote island, whose major attraction is an underwhelming sinkhole, a huge disappointment to the customers who’ve paid a premium. Soon Yona discovers the resort’s plan to fabricate a catastrophe in the interest of regaining their good standing with Jungle–and the manager enlists Yona’s help. Yona must choose between the callous company to whom she’s dedicated her life, or the possibility of a fresh start in a powerful new position. As she begins to understand the cost of the manufactured disaster, Yona realizes that the lives of Mui’s citizens are in danger–and so is she.
In The Disaster Tourist, Korean author Yun Ko-eun grapples with the consequences of our fascination with disaster, and questions an individual’s culpability in the harm done by their industry.
Recensie
De synopsis gaf me het gevoel dat ik een over de top klimaatactivisten boek ging lezen met een zeurderig vrouwelijk hoofdpersonage. De eerste zin voldoet aan alle eisen en bevat zelfs de MeToo hashtag om potentiële lezers aan te spreken op dezelfde manier waarop het reisbureau Jungle hun reizen naar rampgebieden probeert te verkopen. Het zorgde voor veel aarzeling, maar ik ben blij dat ik toch besloten heb het boek te lezen!
The Disaster Tourist gaat over Yona, een werknemer bij het toeristenbureau Jungle dat reizen naar rampgebieden verkoopt. Ze heeft het moeilijk op haar werk, omdat ze te maken krijgt met seksuele intimidatie van hogerhand. Het lijkt een verkapte zegen wanneer ze op vakantie wordt gestuurd om een van de slecht presterende reizen te evalueren. Na al die jaren herinnert Yona zich eindelijk dat ze voor een reisbureau werkt omdat ze van reizen houdt, ondanks dat ze zelf bijna nooit meer reist.
Ze reist naar het eiland Mui in Vietnam en bezoekt alle toeristische trekpleisters, inclusief de sinkhole in de woestijn die Mui’s rampgebied is. Haar medereizigers zijn op deze reis voor een leerzame ervaring. Voor hen gaat het niet om de schoonheid van de plek, maar meer om de ‘ik ben er geweest’ vibe die de reis kan brengen: “Even though I came close to a disaster, I escaped unscathed: those were the selfish words of solace you told yourself after returning home.” Als toeristen een toeristische bestemming overspoelen, verstoren ze het leven van de lokale bevolking, maar hoe wordt een toeristische plek weer ‘normaal’ nadat het is veranderd in één groot pretpark?
Wanneer Yona na haar eerste bezoek terugkeert naar het eiland krijgt ze de niet-toeristische kant van Mui te zien. Net zoals Yona niet langer een oog dichtknijpt voor wat er gebeurt, begin ik als lezer ook na te denken over mijn reiservaringen. Ik denk dat het soort vragen dat ik mezelf stel anders zal zijn dan de vragen die jij jezelf zal stellen, maar in essentie komen ze neer op het volgende: ben jij verantwoordelijk voor wat je indirect veroorzaakt en meer reisspecifiek: zijn we de populaire toeristische plekken (de wereld) onherstelbaar aan het vernielen voor de mensen die er wonen? Wat is erger, de ramp of de toerist?
“‘It’s too scary to visit disaster destinations close to home,’ Yona explained. ‘Don’t we need to be distanced somewhat from our ordinary lives – from the blankets we sleep under, and the bowls we eat from every day – in order to see the situation more objectively?'” Als je je ogen sluit voor wat er in je dagelijks leven of op je werkplek gebeurt, dan doe je ergens anders misschien hetzelfde. Aanvankelijk vond ik het einde van het boek onbevredigend vanwege een aantal onopgeloste zaken waarover ik niets meer kan zeggen om niets te verklappen, maar gaandeweg, naarmate het eigenlijke einde zich ontvouwde, ging ik het meer waarderen. Misschien past Yona’s onvermogen om iets te doen aan haar situatie wel bij haar karakter.
Yun Ko-eun heeft het verhaal heel kundig geschreven. Haar schrijfstijl is prettig en haar verbeelding houdt je bezig. De lengte van de roman is precies goed. Je kunt The Disaster Tourist zien als een lichte en leuke roman en genieten van de overdrijvingen en de wendingen terwijl je stiekem zelf de beschreven reizen zou willen doen. Dat is één manier om dit boek te lezen. De andere manier is om te reflecteren op de thema’s die aan bod komen in relatie tot je eigen reizen en levensstijl. Breng jij vreugde of rampspoed naar de plaatsen die je bezoekt? Ik voelde me een beetje gekastijd en na afloop van dit boek weet ik nog steeds niet of dit de bedoeling was van de auteur. Het is ook heel goed mogelijk dat ze me belachelijk maakt omdat ik het serieus neem.
The Disaster Tourist van de Koreaanse auteur Yun Ko-eun is een roman die licht aanvoelt, maar eigenlijk heel geraffineerd is. Yun levert een perfecte mix tussen realiteit en verbeelding en stelt onze kijk op kwesties in de samenleving ter discussie aan de hand van een onderwerp waar we allemaal van houden. Aanbevolen!
Vertaald uit het Koreaans door Lizzie Buehler.
Geïnteresseerd?
Je kunt je exemplaar van The Disaster Tourist reserveren via Bol.com (beschikbaar vanaf 14 mei 2020).
Veel dank aan Serpent’s Tail en NetGalley voor een digitale ARC van deze roman in ruil voor een eerlijke recensie.